Touwtje springen schema voor beginners

Touwtje springen schema voor beginners

Touwtje springen is hartstikke gezond, ook voor beginners. Dat is het mooie aan de beweging. Zowel voor beginners als voor ver gevorderden is touwtje springen een perfecte workout. Dat zou je niet zeggen, gezien het constant dezelfde beweging is. Maar als je een strak schema volgt kan iedereen er resultaat mee boeken.

Maar waar vind je nu een goed touwtje springen schema voor beginners? Zoek niet verder, want hier vertel ik je er graag alles over. Ik vond een goed schema voor beginners en heb deze uitgeprobeerd. Lees er alles over op deze pagina.

Touwtje springen schema voor beginners

Voor beginners is het aan te raden om eerst een warming up te doen. Zo heb je minder kans op blessures aan je gewrichten en spieren. Volg daarna het onderstaande schema:

Warming up120 seconden
Touwtje springen30 seconden
Rust30 seconden
Touwtje springen30 seconden
Rust30 seconden
Touwtje springen30 seconden
Rust30 seconden
Touwtje springen30 seconden
Rust30 seconden
Touwtje springen30 seconden

Met bovenstaand schema ben je bijna 5 minuten bezig. Lijkt niet veel he? Probeer het maar eens. Naarmate je beter wordt kun je dit uitbreiden tot 10 minuten in totaal. Daarna kun je langzaam gaan toebouwen naar periodes van 60 seconden touwtje springen.

Waarom touwtje springen als beginner?

Wist je dat touwtjespringen in 15 minuten wel 200 tot 300 calorieën kan verbranden . Dat is dus meer dan andere continue cardio-oefeningen, zoals hardlopen of fietsen. Had je niet verwacht he? Dit komt omdat je hele lichaam aan het werk moet. Je wordt warm en verbruikt mee calorieën.

Je gaat snel merken dat als je als beginner twee minuten aan een touwtje springt, dit je conditie al serieus op de proef stelt. Je hartslag moet snel omhoog om de hoeveelheid energie te produceren die het lichaam nodig heeft. Dit verhoogt de calorieverbranding en vormt een uitdaging voor de verschillende energiesystemen van het lichaam.

Een ander groot voordeel is dat het de coördinatie verbeterd tussen je armen en benen. Als beginner merk je al snel dat die beweging, die er zo simpel uit ziet, toch vrij ingewikkeld is. Naarmate je het schema voor beginners volgt, word je er steeds beter in!

Similar Posts